Konseptitaiteen luominen 2D-indie-metroidvaniapeleihin eli mitä opinnäytetyöni tutkielman aihe tarkoittaa?

 

Näin valmistumisen lähestyessä kuulee aika ajoin kyselyjä opinnäytetyöstä. Kun vastaan opparin aiheen kyselijöille, että tutkielma käsittelee Konseptitaiteen luomista 2D-indie-metroidvaniapeleihin, seuraa siitä monesti hyvin hämmentynyt ”ahaa”, ja keskustelu tyrehtyy siihen. Ryhdyin kirjoittamaan tätä postausta ihan vain selventääkseni, mistä opinnäytetyöni tutkielmassa on kyse, sillä jo pelkkä tutkielman otsikko vaatii kolmen eri käsitteen selittämisen. Tällä tekstillä toivon selkeyttäväni kiinnostuneille, mitä opinnäytetyöni otsikon mystinen sanahirviö tarkoittaa ja mitä tutkielma pitää sisällään.

 

Kesytetään sanahirviö

Sanahirviön ensimmäinen termi konsepti tarkoittaa ideaa. Sanakirjamerkitys sille on ’luonnos’ tai ’käsikirjoitus’. Konseptitaiteella siis tarkoitetaan piirroksia ja pienoismalleja, joita tehdään ennen kuin tuotanto aloitetaan. Pelikonseptin avulla määritellään tulevan pelin tyyli ja tunnelma.

 

Sanan indie saattaakin olla monelle tuttu, onhan olemassa indiemusiikkia ja -elokuviakin. Termi tulee englannin sanasta independent eli ’itsenäinen’. Musiikin, pelien ja elokuvien yhteydessä indie on luokittelu, johon kuuluvat itsenäisesti tuotetut teokset. Joskus indietekijät julkaisevat teoksensa itse, mutta on myös tavallista, että kehittäjät saavat valmiille tuotteelleen julkaisijan, jonka kautta tuote pääsee markkinoille.

 

Metroidvania on ehkä sanahirviön tuntemattomin ja monelle peleistä ei-niin-perillä oleville täysi kysymysmerkki. Kyseessä on seikkailu- ja toimintapelien alatyyppi, jonka nimi on yhdistelmä kahden tunnetun pelin Super Metroid (Nintendo 1994) ja Castlevania (Konami 1986) nimistä. Metroidvanialle tyypillisin piirre on pelimaailma, jonka kaikki alueet on yhdistetty toisiinsa ja kartan aikaisemmin avatuille alueille voi vapaasti palata. Tämä on usein myös hyvin olennaista pelin etenemisen kannalta.

 

Toivottavasti tämän käsitteiden avaamisen jälkeen tutkielmamme otsikko Konspetitaiteen luominen 2D Indie-metroidvaniapeleihin kuulostaa vähän vähemmän joltain ikiaikaiselta taikasanalta ja enemmän ymmärrettävältä aiheotsikolta.

 

Miksi, mitä ja miten?

Aloin laatimaan tutkielmaa yhdessä luokkatoverini Annika Paakkasen kanssa. Valitsimme aiheen, koska olemme molemmat kiinnostuneet pelialasta ja pelitaiteesta. Tutkimme opinnäytetyössämme sitä, mikä indiepeligrafiikassa viehättää ja pohdimme, mistä asioista hyvä ja kiinnostava indiepelin konsepti koostuu. Tutkimme valtavirta- ja indiepelituotantojen eroja vertailututkimuksen avulla.

 

Mikä indiepeligrafiikassa viehättää?

Löysimme aihetta tutkiessamme kolme pääsyytä sille, mikä indiepelien grafiikassa viehättää. Yksi niistä on grafiikkojen nostalgisuus, sillä monet indiepelit on toteutettu pikseligrafiikalla sen tuotantotehokkuuden vuoksi. Pikseligrafiikkojen nostalgisuus juontaa juurensa peligrafiikan kehityksen alkuaikoihin, kun teknologia ei ollut vielä kehittynyt tarpeeksi mahdollistaakseen muunlaista grafiikkaa. Siispä videopelejä pitkään pelanneille pikseligrafiikoiden näkeminen tuo mieleen nuoruuden pikseliset vuodet.

 

Indiepeligrafiikat eivät kuitenkaan ole yksinomaan pikseleillä toteutettuja. Nykyään grafiikan kirjo on sangen laaja, etenkin indiepeleissä, mikä on yksi niiden viehättävistä piirteistä. Pääasiassa ne ovat vastapaino mahdollisimman realistisesti toteutetuille kolmiulotteisille peleille, joita nimekkäimmät valtavirtapelit tuppaavat olemaan. Etenkin 3D-grafiikoiden kehittyessä yhä paremmiksi peleissä alettiin tavoitella oikean elämän kaltaista realismia, mikä herätti kritiikkiä pelien painopisteen siirtyessä kekseliäistä pelimekaniikoista ja kiinnostavista juonenkäänteistä pelkkään visuaaliseen hekumointiin. Indiepelit saivat oikeastaan alkunsa tämän kehityssuunnan vastaliikkeenä.

 

Mikä indiepelien grafiikoissa sitten viehättää?  Havaintojemme perusteella niiden idearikkaus ja erilaisuus. Siinä missä suurella rahalla tuotettujen pelien voi lähtökohtaisesti olettaa sisältävän kuvantarkkaa realismia ihmisten ihokarvoja myöten, indiepelien gafiikka voi näyttää melkein miltä vain. Indiepeleistä voi löytyä maalauksellisen kauniita, aivan oikeasti käsityönä toteutettuja taustoja, kekseliästä animaatiota, yllättäviä tyylien yhdistelmiä tai tyylikkään minimalistisia ratkaistuita.

 

Miten luoda hyvä konsepti?

Indie-metroidvaniapelien konseptin luomiseen pätevät pitkälti samat säännöt kuin kaikkien muidenkin konseptien luomiseen. Ideoita ja vaikutteita omaan pelikonseptiin kannattaa etsiä laatikon ulkopuolelta. Yhdistelemällä erilaisia vaikutteita mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi syntyy hyvä konsepti. Ei kannata kuitenkaan tuijottaa liikaa toisten tekemisiä tai voi helposti päätyä toistamaan jo olemassa olevia ideoita. Indiepelit mahdollistavat kokeellisuuden ja tyylillisen irrottelun, joten miksi tyytyä totuttuun ja turvalliseen? Hurjatkin kokeilut voivat onnistuessaan tuottaa tulosta. Valmiiseen peliin päätynyt erottuva konsepti jää varmasti pelaajien mieliin. Valinnanvapaudestaan ei kannata kuitenkaan huumaantua liikaa, sillä jos ideoitu konsepti on annetuilla resursseilla mahdoton toteuttaa, ei kukaan tule ikinä näkemään sitä valmiina. Siksi on tärkeää ottaa huomioon jo konseptivaiheessa projektille varatut resurssit, kuten aika, raha ja työvoima.

 

Toivottavasti olet nyt saanut paremman kuvan siitä, mistä minun ja Annikan tutkielmassa on kyse. Jos haluat lukea koko 60-sivuisen komeuden, se löytyy Theseuksesta, johon on linkki tämän kirjoituksen lopussa. Linkkaan tähän myös Annikan portfolion, koska hän on tehnyt monta tosi hienoa pelikonseptia ja tottahan kaveria saa vähän mainostaa. 

 

Linkki tutkielmaan:

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314055

 

Annikan portfoliosivusto:

https://www.nnikaa.com/

Kuva: Owlboy (D-Pad Studio 2016)

 

Kommentit